Erbil ve Bağdat'tan Türkiye ile Petrol Müzakerelerinde Ortak Adım
Irak hükümeti ile Kürdistan Bölgesi Hükümeti, Türkiye ile yeni bir petrol ihracat anlaşması müzakere etmek üzere üst düzey ortak komite kurdu.

Irak hükümeti, Türkiye ile yeni bir ham petrol ihracat anlaşması müzakere etmek amacıyla Kürdistan Bölgesi Hükümeti, temsilcilerinin de yer aldığı üst düzey ortak bir komite oluşturdu. Söz konusu adım, Bağdat ile Erbil'in uzun süredir anlaşmazlık yaşadığı petrol dosyasında nadir görülen doğrudan iş birliği örneklerinden biri olarak değerlendiriliyor.
Irak Petrol Bakanlığı Sözcüsü Selim er-Rikabi, komitede KBY temsilcilerinin yanı sıra Irak Petrol, Dışişleri ve Maliye bakanlıklarından yetkililerin yer aldığını açıkladı. Er-Rikabi, komitenin Türkiye ile mevcut ham petrol ihracat anlaşmasının yerine geçecek yeni bir anlaşmayı müzakere etmekle görevlendirildiğini söyledi.
Er-Rikabi, ortak komitenin Irak-Türkiye Petrol Boru Hattı üzerinden petrol akışının kesintisiz devam etmesini ve Irak'ın uluslararası piyasalara yaptığı petrol ihracatının istikrarını güvence altına almayı amaçladığını belirtti.
Mevcut anlaşmanın süresinin dolmak üzere olması nedeniyle görüşmelerin aciliyet kazandığını ifade eden Er-Rikabi, Bağdat ve Erbil'in birlikte temsil edilmesinin çözüm sürecini kolaylaştıracağını ve ihracat hacmini artıracağını dile getirdi. Irak, yeni anlaşmayla Türkiye'nin Akdeniz kıyısındaki Ceyhan Limanı üzerinden günlük ham petrol ihracatını 350 bin ila 400 bin varile yükseltmeyi hedefliyor.
Yeni girişim, Bağdat ile Erbil arasında petrol üretimi, ihracatı ve gelir paylaşımı konusunda yıllardır süren anlaşmazlıkların çözümüne yönelik çabaların sürdüğü bir dönemde geldi. Taraflar son dönemde maaş ödemeleri, enerji iş birliği ve Kürdistan Bölgesi'nin petrol sektörünün yönetimine ilişkin bir dizi anlaşma için müzakereleri hızlandırmıştı.
Irak-Türkiye Petrol Boru Hattı üzerinden ihracat, 2023 yılında uluslararası tahkim mahkemesinin Türkiye'nin, Bağdat'ın onayı olmadan KBY'nin bağımsız petrol ihracatına izin vererek ikili boru hattı anlaşmasını ihlal ettiğine hükmetmesinin ardından durdurulmuştu. İhracatın askıya alınması, küresel piyasalardan günlük yüz binlerce varil petrolün çekilmesine neden olurken, hem Irak'a hem de Kürdistan Bölgesi'ne milyarlarca dolarlık gelir kaybı yaşattı.
Türkiye ile imzalanması planlanan yeni anlaşmanın, Ceyhan hattı üzerinden petrol ihracatının yeniden başlamasını sağlayarak Bağdat ile Erbil arasındaki iş birliğini güçlendirmesi ve uluslararası enerji piyasaları ile Kürdistan Bölgesi'nde faaliyet gösteren yabancı enerji şirketlerine daha fazla öngörülebilirlik sunması bekleniyor.
Son güncellenme: 21:29:12





































































































































































































